۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۲۶

کارشناس مذهبی عنوان کرد؛

نقش امام حسن عسکری در تبیین اسلام

نقش امام حسن عسکری در تبیین اسلام

مشهد- کارشناس مذهبی گفت: نقش امام حسن عسکری طی دوران کوتاه امامت در تبیین اسلام در سه محور مبارزاتی، سیاسی، و اخلاقی بود.

حجت الاسلام رضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: گرچه امام حسن عسکری عمری کوتاه و امامت کوتاهی داشتند، اما زندگی ایشان بسیار پر برکت بود.

کارشناس مذهبی در خصوص نقش امام در نهادینه کردن و گسترش اسلام در چند محور بیان کرد: حفظ کیان شیعه، قائده وکلا یا نظام وکلا که انسجام ایجاد می‌کرد در بین پیروان اهل بیت، که خود امام در رأس بودند و نمایندگان حضرت در نقاط مختلف در خراسان، قم، … ارتباط امام از طریق وکلا با مردم برقرار می‌شد.

وی ادامه داد: بعد از شهادت امام عسکری نیز این نظام ادامه داشت وکلای خاص حضرت حجت که با پایگاه‌های مردمی در تماس بودند مشکلات مردم را برطرف می‌کردند؛ که این یکی از ویژگی‌های امام در عصر خود بود.

محمدی محور دوم را که منحصر به فرد نیز است عنوان کرد: حفظ جان بقیه الله و معرفی حضرت به خواص بوده تا مردم منقطع از امام نشوند، در شرایط خاص حضرت را معرفی می‌کردند و نشان دادن به احمد ابن اسحاق اشعری قمی، نقشه‌های متعدد می‌کشید …این مسؤلیت سنگینی بود که امام حسن عسکری انجام داد.

کارشناس مذهبی در ادامه گفت: محور سوم مبارزات سیاسی حضرت بود، امام در حصر شدید بودند گاهی زندان اینها حکایت از مبارزات سیاسی امام دارد … مبارزات امام شدید بود همه ائمه مبارزات سیاسی داشتند همگی به شهادت رسیدند.

وی اظهار کرد: تربیت شاگردانی توسط امام که بعد از شهادت امام راه ایشان را ادامه دادند، افرادی مثل ابن شبیر حرامی، شیخ صدوق که ادامه دهنده راه امام بودند، اگرچه امام در حصر بود؛ ولی از طریق مکاتبه با همه پایگاه‌های مردمی در تماس بودند امام از طریق نامه ارتباطشان برقرار بود، همان شبی که حضرت به شهادت رسیدند از سر شب تا به صبح امام در حال نامه نوشتند بودند.

محمدی در خصوص نقش امام در پیش برد اسلام افزود: معجزات امام است که ثبت شده به نسبت عرض کنم در شش ماه دوران امامت ایشان به نسبت معجزات ایشان از بقیه ائمه بیشتر است آثاری که از امام باقی مانده تفسیری بین علما درباره آن بحث شده شیخ صدوق و شیخ کلینی میگویند تفسیر از امام است و بعضی محروم قزائری و خویی می‌گویند معتقدند این تفسیر از امام نیست کتاب‌ها فرمایشات احادیث زیادی از امام به جا مانده که بیانگر اسلام ناب است.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: ایستادن در مقابل شبهات فعالیت‌های زد دین در آن دوره و امروز شدیدتر از آن را شاهد هستیم، امام در مقابل شبهات ایستادند…

کد خبر 6254501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha